Vid onpage-optimering är det mycket som ska tas i åtanke. Rubrikerna, nyckelordsfrekvensen och alt-taggen i bilderna på sidan är bara några exempel. Arbetar man med flera sidor är det lätt att missa något av detta, eller andra delar av onpage-optimeringen. Har du gjort något av misstagen nedan?
H1:orna
Att slarva med H1:orna är lätt hänt. Då det är H1:orna som till stor del berättar för sökmotorerna vad sidan handlar om, är det något som bör åtgärdas snarast. Därtill bör nyckelordet vara lagt så tidigt som möjligt i H1:an, gärna som det första ordet. Kom ihåg att varje sida endast bör ha en H1:a, och att rubriker under den vara H2:or och/eller H3:or.
För lång title och meta-description
Sökmotorer visar bara ca 70 tecken för en title och 160 tecken för en meta-description. Har man fler tecken utöver dessa visas de inte i sin helhet i sökresultaten. Det här har framförallt två negativa konsekvenser. Dels så kan det se oprofessionellt ut, men det finns också en risk att viktig information du vill förmedla inte syns. Båda dessa konsekvenser leder sannolikt till ett minskat antal klick på just din sajt bland resultaten. För tips om extern SEO rekommenderas denna sida om sökoptimering.
Alt-taggarna
Google och andra sökmotorer kan inte riktigt se vad en bild är för något. Det som berättar för dem vad bilden föreställer är alt-taggarna. Sökoptimering bör gälla även bilderna på hemsidan av flera skäl. Framförallt gör det att du rankar även i sökmotorernas bildsök.
Upprepa nyckelordet för mycket
Det är lätt att tro att ett gediget upprepande av nyckelordet förbättrar placeringarna. Upprepar man det för mycket, kan det dock snarare uppfattas som oseriös sökoptimering av sökmotorerna och få motsatt effekt. Hur många procent av texten som nyckelordet bör vara tycker många olika om. De flesta är dock överens att det inte bör upprepas alldeles för mycket, utan bör begränsas till ett fåtal procent.
Ha många undersidor med lite underhåll
Att ha för många undersidor med knappt något innehåll kan sökmotorerna se negativt på. Att ha detta kan alltså leda till att sidans placeringar försämras överlag, eller att du inte stiger så mycket i rankingen som du hade kunnat. För att lyckas med din sökmotoroptimering, är det en bra början att se till detta och ovanstående misstag inte görs på din sida.