Skillnaden på varför en bloggare har 1000-tals besökare per dag medan en annan bara har några få är framförallt vad som skrivs och hur det skrivs. Den bästa reklam man kan göra för sin blogg är att få intresserade läsare som i sin tur tipsar andra. Men det betyder inte att man ska lägga ner alla andra marknadsföringsvägar. En är att jobba med SEO – sökmotoroptimering. Något som gör att man får in de ”oväntade” besökarna. De som söker efter en sak på internet och råkar hamna på bloggen av ren tur (eller otur).

 

Title

Det första en bloggare bör tänka på gällande SEO är att bygga intressant Title och Description på varje blogginlägg. Många tror att Title är samma sak som rubrik men så är inte fallet.  Title är det som visas i sökresultatet hos Google. Det är även detta som väger mycket tungt gällande hur synlig bloggen kommer att bli hos Google. Väljer man inte unik Title på ett inlägg blir detta mycket ofta den rubrik som sätts på blogginlägget.

 

Rubrik

Om en bloggaren skriver ett inlägg med rubriken ”Rosa är det nya svarta” så förstår modemänniskor att det är rosa plagg som är på frammarsch, detta efter att svart dominerat mode relativt länge. Men för Google är det omöjligt att veta att detta handlar om mode. I detta fall kan Title vara ”Rosa dominerar modet”. Sammanlagt bör en title maximalt vara på ca 60 tecken.

 
En description är det som visas under Titeln i Googles sökresultat. Om man inte väljer en unik description väljer ofta Google att ta de första orden i blogginlägget (men det behöver inte bli så). Skriv istället en egen description som förklarar vad blogginlägget handlar om. Det gör det tydligare för Google men även för läsarna att välja rätt när de ska välja vilken sökresultat de vill läsa vidare om.

Få fler besökare till bloggen