Vad föreställer du dig när du tänker på en outsourcing av kundservice? Kanske ser du framför dig ett stort kontorslandskap med mängder av anställda vars huvuden pryds av headset? I sådana tänker du på ett slags callcenter, och du kan kanske ha rätt på sätt och vis. Men under det senaste årtiondet har företagens kundservice utvecklats en hel del.

Idag handlar outsourcingen om så mycket mer ä natt enbart minska den interna arbetsbördan. Det handlar inte heller bara om att få hjälp att skala upp verksamheten betydligt snabbare. Istället är den främsta orsaken till att företag väljer att genomföra en outsourcing av kundservice att man vill förbättra kundupplevelsen.

Med detta sagt är det fortfarande ett ganska svårt beslut att fatta. Det är inte självklart för alla företag att man ska lägga ut kundtjänsten på entreprenad. För visst finns det en hel del som kan gå fel på samma sätt som ni har mycket att vinna på att göra detta. Nedan belyser vi de främsta fördelarna med att lägga ut kundservicen. Detta för att du ska få veta vad som egentligen ligger i den positiva vågskålen.

En outsourcing av kundservice har flera viktiga fördelar

Du bör fundera på om outsourcing av kundservice är det rätta valet för ditt företag. Därför bör du väga fördelarna mot företagets strategi, visioner och målsättningar. Till fördelarna hör framför allt att detta tillvägagångssätt:

  • Är kostnadsbesparande.
    En av de allra mest lockande fördelarna med att lägga ut någonting på entreprenad är att det kan vara kostnadsbesparande. Faktum är att Deloitte har släppt en rapport där de hävdar att 70 % av alla företag ser denna besparing som det främsta skälet att outsourca tjänster.
  • Minskar arbetsbelastningen.
    En kundservice tar ofta en hel del resurser i anspråk. Ett mindre företag med begränsade resurser gör därför ofta bäst i att lägga ut funktionen till en underleverantör. På så vis kan de istället fokusera mer på sin kärnverksamhet.
  • Mer effektiv hantering av kundtjänsten.
    Det krävs en hel del att bygga upp en kundtjänstfunktion från grunden. Dessutom är det dyrt att göra detta. Därför är det vanligtvis en bättre idé att lägga ut funktionen till en leverantör som redan har denna infrastruktur på plats.
Outsourcing av kundservice kan vara en bra idé