Exempel på hur informationsfilm kan användas

I stort sett alla företag, föreningar och organisationer kan använda en informationsfilm inom deras verksamhet. Det handlar bara om att förstå dess potential och hur filmen ska användas för bäst resultat. Nedan presenteras några branscher och hur dessa skulle kunna använda filmer för att nå ut med rätt budskap.

Föreningen – Förklara med informationsfilm?

Informationsfilmer

Många föreningar har svårt att nå ut med budskapet om vad de egentligen erbjuder för sina medlemmar. Är det en fotbollsförening är det självklart att det erbjuds träning och tävling men vad erbjuder en skogsförening eller parkförening? Via en informationsfilm går det tydligt att visa nuvarande, och blivande, medlemmar vad som kan förväntas av föreningen gällande aktiviteter och service. Frågor som kan besvaras är exempelvis:

  • Vad ger föreningen sina medlemmar?
  • Varför ska man bli medlem?
  • Vad har föreningen uppnått tidigare?
  • Vad kostar det?

Förklara svåra begrepp

Vad är cirkulärekonomi, parlamentarism och dynamisk batteriladdning? Informationsfilmer kan användas på företagens hemsidor och förtydliga för besökarna vad de olika begreppen betyder och sätta dem i ett sammanhang. Detta sker generellt betydligt lättare med en instruktionsvideo än om detta skulle ske med instruktionstext.

Beskriv hur en plattform fungerar

Oavsett om det handlar om en plattform för P2P-lån, köp-och-sälj eller en shoppingportal för flera E-handlare så behöver tjänsten beskrivas så att fler användare vill ansluta sig. Här är det viktigt att förklara vilka problem som plattformen löser och hur tjänsten används. Ett exempel skulle kunna vara hur E-handlare ansluter sig till större handelsplattformar, vilket är en trend inom E-handel. Hur sker implementering? Vilka är fördelarna? Vilka kostnadsnivåer finns?

Informationsfilm som utbildning

Ännu ett alternativ är att använda informationsfilm som utbildningsmaterial. Det kan vara material som alla nyanställda får ta del av men även information som skapas inför byte av system, arbetsprocess eller annat som påverkar arbetet. Kostnaden kan därmed bli lägre än om samtliga ska lämna arbetet en halvdag och gå en lärarledd kurs. Med en informationsfilm ges möjligheten för de anställda att när som helst titta på filmen vilket därmed inte påverkar deras övriga arbete i samma utsträckning. De kan ta del av informationen när de vill och hur ofta de vill. Önskas sedan fördjupad kunskap kan filmen användas som grundinformation för kommande utbildning.

De exempel som presenteras ovan är delvis påhittade och delvis från riktiga exempel. De ska däremot enbart ses som exempel på hur informationsfilmer kan användas av företag och föreningar inom de flesta branscher och att användningsområdet är brett.

Varför använda sig av webbyråer?

Att synas online idag är nästan inget alternativ. De allra flesta har någon form av närvaro på internet. Alla är dock inte lika bra på att hantera webben och dess möjligheter. Webbyråer är experterna som folk behöver för att navigera nätet på ett effektivt sätt.

Det skiljer sig stort från person till person och från företag till företag. Även om någon vill vara ”off grid” så går det nästan inte. Sociala medier har idag tagit över hur det ser ut på marknaden och hur folk kommunicerar. Utvecklingen har gått väldigt fort och kommer att fortsätta i samma riktning. Det går att arbeta, beställa maten till dörren, dejta, handla, underhålla sig, socialisera allt utan att lämna bekvämligheten av sitt hem. Allt finns på nätet. Det kommer bara bli mer och mer!

Häng med i tekniken

Webbyråer kommer då in som en sorts konsulter för de som har svårt att hinna med i utvecklingen. Det är nästan omöjligt för gemene man att hänga med alla nya medier som poppar upp överallt. Det finns miljoner appar, kanaler, stationer och verktyg att använda sig av. Men vilka är bäst och för vilket område? Önskar man hjälp med att välja dessa saker och se över vilka alternativ man har och hur de ska användas på bästa sätt kan det vara smart att höra av sig till en webbyrå.

Förbättringsområden

Webbyråer kan förbättra massor av olika områden. Det är inte bara hemsidan som kan få sig en make over och se bättre ut. Den kan bli mer engagerande, användarvänlig, fängslande och lönande och mycket mer som t.ex.

  • Fler besökare
  • Ökade intäkter
  • Bättre kontakt med kunder
  • Mer publicitet
  • Extra inflyttande
  • Underlättade arbetsmetoder
  • Snyggare design
  • Förenklad användarvänlighet

Känner man som många andra att det är svårt att veta exakt vad man bör göra för att ta nästa steg i utvecklingen för företaget. Så rekommenderas att kritiskt granska företagets image online. Stämmer det överens med hur man vill att det ska se ut, eller finns det utrymme för förbättring? Be någon annan att se över det för att få ett annat perspektiv. Det kan vara svårt att se saker inifrån. Ta kontakt med en webbyrå eller digitalbyrå som det också kan kallas för att se om företaget kan ta nästa kliv i rätt riktning.

Så kan 3d animering hjälpa din verksamhet

Så kan 3d animering hjälpa din verksamhet

3D rendering kan stärka ditt varumärke. Ett koncept (ett bolag, vara eller en tjänst) som presenteras genom en professionell 3d rendering är potentiellt mer spännande och kan attrahera mer uppmärksamhet från din målgrupp.

Exempel på fördelar:

  • Det ligger rätt i tiden.
  • Det är kostnadseffektivt.
  • Det fångar potentiella kunders uppmärksamhet.

Lämpar sig väl för marknadsföring i sociala medier

Marknadsförare och företagare letar hela tiden efter nya sätt att få ut sin produkt eller få sitt företag att synas. Desto vanligare är att man marknadsför sig i sociala medier, en plast där många anser att marknadsföring med 3d animering kan vara riktigt, riktigt effektivt. På kort tid kan du förklara ett koncept på ett intressant sätt.

Det här, i kombination med den precision som ofta kan användas inom digital marknadsföring, ger en enorm potential att synas och attrahera nya kunder. Många har helt enkelt lättare för sig att ta in information genom en video, än att läsa igenom en längre text.

En möjlighet att definiera ditt varumärke

Genom att samarbeta med en duktig 3d artist får du en möjlighet att definiera ditt koncept och varumärke. Vilka färger ska användas i animationen? Hur ska figurer och miljöer se ut? 3D rendering är ett effektivt sätt att förmedla ett budskap på, och det kan i hög grad anpassas för att just passa ditt bolag, din vara eller din tjänst. Det är en möjlighet att göra ett “avtryck”.

Marknadsföring i videoform är aktuellt, och kommer så förbli

Allt fler människor spenderar tid framför skärmen än någonsin tidigare, och många spenderar tiden med att titta på videos. Ett tecken på det är att YouTube är världens näst största sökmotorer. Tjänsten har över fyra miljarder visningar videos – varje dag. 3D rendering ligger i tiden, och det kan vara en god möjlighet att börja med det just nu.

3D rendering är konverterande

Det har gjorts undersökningar som tyder på att kunder (som köper kläder i det här fallet) är mer köpbenägna efter att ha tittat på en 3d animering än en TV-reklam. En anledning till detta är att det går att köpa just nu från en 3d video. Kunden sitter redan vid datorn, och allt som behövs är en länk från videon för att konverteringen ska öka rejält. För en potentiell kund som sitter vid TV:n är det fler trösklar för att genomföra köpet.

Reklambyrå igår och idag

När man pratar om reklam så menar man någon form av kommunikation, information eller lockelse till intressenter eller målgrupper som har som syfte att öka försäljning, popularitet och intäkter till ett företag eller organisation. Genom riktad reklam kan man påverka konsumenter och få dem att välja ens egna produkter eller tjänster istället för konkurrenternas. Idag finns det många olika företag som specialiserat sig på området reklam och vet precis vad som krävs för att ta marknadsandelar med hjälp av kommunikation med rätt innehåll, med rätt grafiska formgivning, och i rätt forum. Megapixel är en välkänd och bra reklambyrå i Stockholm.

Historian bakom reklambyråer

Vi börjar med att gå igenom en liten kort historieredogörelse för reklamen. Den allra första typen av reklam var givetvis det som kallas word of mouth, eller mun till mun. Detta innebar helt enkelt att man pratade om sina upplevelser av en produkt eller tjänst, och sedan fick det goda (eller dåliga) ryktet avgöra företagets framtida förtjänster. Sen kom boktryckarkonsten, läskunnighet och man kunde börja skriva vilka budskap man ville. Framför allt under 1800-talet började reklam få fäste i västvärlden. Man annonserade i tidningar och på affischer och man ställde ut informativa och lockande skyltar utanför sina butiker. På 1900-talet kom det nya medier som vidgade möjligheterna för att sprida sina reklambudskap, och då pratar vi förstås om radio och teve. Idag, på 2000-talet har dessutom internet revolutionerat reklamen och många hemsidor, bloggar etc. får sina intäkter via annonser och reklam.

Reklam idag

Idag handlar reklam till stor del om att skapa starka varumärken. Om man lyckas med sin marknadsföring och marknadskommunikation, som idag är två vanliga begrepp som till viss del ersatt ordet reklam, får man folk att prata om ens företag, produkt och tjänst. Idag stöter vi på reklam i otroliga mängder. Vi ser det i tidningar, filmer, annonser på internet, på sociala medier, i teve, i butiker, på bilar och som utomhusreklam på billboards eller reklampelare.

Reklambyrå i Stockholm

En reklambyrå jobbar med att ta fram dessa exponeringar för företag och organisationer. Det är ett kreativt arbete och innefattar ofta att hitta på slogans och loggor. Du kan säkert känna igen många loggor utan att se företagsnamnet, eller nynna på en jingel tillhörande stora märken. Megapixel i Stockholm är en reklambyrå som jobbar med detta och som ser till att man syns där det gör mest nytta för beställaren.

SEO-byrå Stockholm

SEO-byrå Stockholm

En SEO-byrå hjälper företag att optimera sin synlighet för olika sökmotorer på internet. SEO är en förkortning för just sökmotoroptimering. Att ge sig ut i jakten på en SEO-byrå att hjälpa ens företag kan kännas som att ge sig ut i en djungel. Det finns nämligen en stor mängd SEO-byråer och konsulter på marknaden idag. Alla utger sig för att vara den bästa, och för vissa stämmer det påståendet definitivt men för många andra så gör det tyvärr inte det. När man anlitar en SEO-byrå så finns det några olika saker hos byrån som man kan begära för att garantera ett bra jobb.

Rapportering och tydlig målsättning

Det är viktigt att man som kund kan förstå och följa det arbetet som SEO-byrån gör för en. Därför är det av hög vikt att SEO-byrån rapporterar tillbaka till kunden. I en sådan rapport kan det vara hjälpsamt att få ta del av faktorer som ROI (Return On Investment), hur många besökare man får från olika sökmotorer, annan statistik om ens besökare och användbar information för framtida marknadsföring. För att verkligen kunna dra nytta av den information från de regelbundna rapporteringarna så är det nödvändigt att kunna jämföra mot uppsatta mål. Därför bör man i början av arbetsprocessen tillsammans med sin SEO-byrå sätta upp mål som man önskar att SEO-byråns jobb ska uppnå. Sökmotoroptimeringen ska såklart generera den bättre synligheten för sökmotorer, men detta bör till exempel i sin tur leda till fler kunder eller kundkontakter.

Så mycket kan en SEO-byrå i Stockholm kosta

Precis som det finns en stor mängd SEO-byråer, så finns det o så en stor variation på priserna förnedras tjänster. Hur mycket en SEO-byrå Stockholm tar betalt beror på en rad olika faktorer. Den mest avgörande faktorn brukar vara hur hög konkurrens det finns inom kundens bransch. Andra faktorer som också kan spela in är hur bra kundens hemsida redan är, och vilka mål eller uppgifter man vill att SEO-byrån ska utföra. Hur mycket optimering man vill uppnå avgör alltså ofta priset. En SEO-byrå med många stora kunder, med ett kontor mitt i Stockholm city kostar såklart mer än vad en mindre nystartad firma gör. Dock så är sannolikheten för att den större SEO-byrån gör ett bättre jobb, eftersom att de troligtvis har mer erfarenhet.

Sällan en bra idé att själv reparera sin iPhone

En mobiltelefon kan drabbas av allt från vattenskador till krossad bildskärm och allt däremellan. Oavsett vilken slags problem du må ha med din telefon kan en verkstad ofta hjälpa dig. Med det sagt finns det vissa hemmafixare som gärna ger sig i kast med att själva försöka laga sin mobil. Det är dock sällan en särskilt god idé att själv reparera sin iPhone och nedan berättar vi varför.

De flesta vet inte hur man felsöker en trasig mobiltelefon

De allra flesta av oss vet hur man använder en mobiltelefon men få vet hur den ska felsökas. Om du till exempel har upptäckt att bildskärmen på din iPhone är trasig är det uppenbart vad som är fel. Men ponera att någon invändig komponent i mobilen har gått sönder, hur ska du då gå tillväga med felsökningen?

 

Felsökning är nämligen A och O när det kommer till att reparera en iPhone. Det är det första viktiga steget där uppgiften är att identifiera mer specifikt vad som egentligen är trasigt. Om till exempel hörlursuttaget, kameran eller liknande inte fungerar är det lätt hänt att man tror dessa behöver bytas ut. Men faktum är att det lika gärna kan röra sig om komponenter som är kopplade till telefonens moderkort via kablar eller liknande som är den verkliga källan till problemet.

Få klarar av att öppna och reparera en iPhone

Vissa mobila enheter är av olika anledningar enklare att utföra reparationer på en andra. Somliga mobiltelefoner är till exempel väldigt svåra att överhuvudtaget öppna för att kunna ta en invändig titt. Detta gäller framför allt de modeller av iPhone som är mer eller mindre gjutna i ett stycke och därför inte bara kan öppnas upp.

 

Visst, du skulle kunna titta på ett YouTube-klipp där någon förklarar hur du ska öppna och reparera din iPhone, men är detta verkligen den rätta vägen att gå? Skulle du låta ett videoklipp guida dig genom en bilreparation eller en operation på din egen eller någon annans kropp?

 

Nej, ofta är det bättre att låta en professionell verkstad med erfarenhet av att reparera iPhone göra jobbet.

Att reparera sin Garmin

Garmin bildades 1989 är ett amerikanskt företag och märke som tillverkar navigations- och kommunikationsutrustning för flygindustrin men också för konsumentmarknaden. Många av deras produkter innehåller en GPS-mottagare för satellitnavigering. Deras produkter lämpar sig till en stor mängd olika utomhusaktiviteter, inklusive vandring, cykling, löpning, golf, dykning, simning och andra vattensporter. Exempel på produkter som Garmin tillverkar och erbjuder är inkluderar klockor och smartwatches, laserkikare, cykeldatorer, satellitkommunikationer och hundburna spårningsenheter för hundar.

Hur reparerar man en Garmin cykeldator?

Om din Garmin cykeldator har gått sönder, vilket den kan göra rätt lätt och ofta, behöver du lämna in den på reparation hos en reparatör som har de rätta reservdelarna som skadan på din cykeldator kräver. När du väl har lämnat in din cykeldator så är det första som mekanikern gör att felsöka den. Det brukar gå fort och kan göras medan du väntar. Om det visar sig att din cykeldator bara har ett relativt enkelt fel eller skada så kan det ofta åtgärdas direkt. Om felsökningen å andra sidan visar att cykeldator har ett mer komplicerat problem eller om datorn kräver en mer komplicerad felsökning så kan du behöva lämna kvar den för lagning. Du får då ett sms eller samtal när din cykeldator är reparerad och redo att hämtas. Du kan också beställa hem ett mobilbrev via internet och sedan posta din cykeldator till mekanikern för reparation. Då tar lagningen vanligtvis ett dygn.

De reparationer av en Garmin cykeldator som kan erbjudas är byte av batteri, byte av datorns skärm och baksida och lagning samt lödning av datorns USB-kontakt.

Garanti

Garmins garanti gäller i minst ett år från den dag då du köper din produkt. Det bästa är att kolla upp vad som gäller för just din produkt för att se hur lång garanti din Garmin-vara har. Om det uppstår ett fel med din Garmin produkt inom den tiden bör reparationen vara kostnadsfri, i alla fall om du gör den direkt med Garmin. Hos Garmins Repair Center på internet kan man först och främst söka svar på sin fråga hos deras support. Om din produkt fortfarande behöver en reparation så kan man skicka in en förfrågan om reparation, och sedan skicka in den produkt som behöver lagas via post. För reparationer i Spanien finns Reparaciones Garmin Espana.

Vimla – årets bästa mobiloperatör

Vimla – årets bästa mobiloperatör

Mobiloperatören startade år 2014 men har redan två år i rad utsetts till Sveriges bästa mobiloperatör bland ett starkt startfält. Den nationella kundundersökningen som görs av Nordic Bench (ett oberoende analysinstitut) baseras på ett lojalitetsmått som kallas för NPS (Net Promotor Score). I undersökningen kom nämligen Vimla både i år och 2018 som nummer ett och därmed tog hem priset som Årets operatör på Telekomgalan.

I år skiljde sig dock Vimla markant från de andra placeringar. Deras NPS var 61, medan tvåan som var Halebop hade endast 31, tätt följt av trean Hallon med 28 och fyran Comviq med 24. Vimla har i undersökningen visat att deras kunder ofta rekommenderar Vimla till andra samt har flest lojala kunder än andra mobiloperatörer på den svenska marknaden idag.

Vimlas användare är viktiga

Vimla har redan från start satsat på att samarbeta med sina användare vilket har visat sig på olika sätt. Bland annat finns ett forum och teknisk plattform där användare kan ta del av olika smarta funktioner. Vimla arbetar också ständigt med att utveckla upplevelsen för just sina användare.

Fördelar med Vimla

Vimla har som mobiloperatör många fördelar för sina användare. En av dessa är rabatter för vissa målgrupper.

Ingen bindnings- eller uppsägningstid

En väldigt stor fördel med Vimla är att det inte finns varken någon bindnings- eller uppsägningstid på abonnemanget.

Fria samtal, SMS och MMS

En annan stor fördel med Vimla är att de erbjuder fria samtal och fria mess. Det gäller dessutom både SMS och MMS.

Skräddarsy sitt eget abonnemang

Hos Vimla har man möjlighet att skräddarsy sitt eget abonnemang eftersom man väljer utifrån hur mycket man surfar. Man har också möjlighet att både upp- och nedgradera sitt abonnemang när man vill och det sker omedelbart. Man kan på ett enkelt sätt själv göra det via appen eller sina sidor på hemsidan. Man har också möjlighet att spara surf i hela 12 månader upp till 100 GB.

Använd enkelt utomlands

Givetvis går abonnemanget utmärkt att använda om man är utomlands och man ringer, messar och surfar fritt. Det gäller dock upp till 10 GB data.

Checklista när du ska välja affärssystem till företaget

Checklista när du ska välja affärssystem till företaget

Idag finns många leverantörer av olika affärssystem och det är lätt hänt att man går vilse och tänker på fel sätt när man ska välja. Med en enkel checklista kan du hitta en leverantör som erbjuder en lösning som passar för dig och ditt företag både nu och i framtiden. Att kolla prisuppgifter, referenser och olika funktioner är en bra start.

Betala för lagom många funktioner

När man ska välja ett affärssystem är det bra att lägga sig på en lagom nivå vad gäller funktionalitet. Man ska alltså inte betala för mer än vad man behöver och för att ta reda på det är det bra att be om prisförslag och olika funktioner som olika leverantörer erbjuder. Fundera över vilka funktioner som är viktiga för företaget så slipper du betala onödigt höga summor för sådant som är alldeles för avancerat och ändå inte kommer användas.

Bra support

En annan viktig del när man ska välja ett affärssystem är att se till att leverantören erbjuder en bra support. Går det att snabbt få kontakt via telefon eller mail om frågor eller problem skulle uppstå och får du då hjälp att lösa dessa? Kolla även om det finns tillgång till lättlästa och bra guider som enkelt bidrar till att du förstår systemet och hur det fungerar.

Tänk på framtiden

Givetvis ska man välja ett affärssystem som passar för hur företaget ser ut idag men gärna också i framtiden. Tänk framåt ett par år och fundera kring hur verksamheten kommer se ut då. Kommer du expandera och behöva fler funktioner och lösningar eller tror du att verksamheten kommer se likadan ut? Om den kommer växa kan det vara bra att välja ett system och en leverantör som kan växa med dig, så att du inte behöver börja om hela processen om 3–4 år.

Fråga andra

Kanske har du branschkollegor som använder sig av något system som dom kan rekommendera? Andras uppfattningar kan väga tungt i sådana sammanhang och man kan få bra tips och råd. Fråga runt bland folk du känner om deras erfarenheter och se om det gör dig klokare inför ditt eget val. Be även om referenser från olika leverantörer så att du enkelt kan jämföra deras styrkor och svagheter innan du bestämmer dig. Ett exempel är affärssystemet Entré  som flertalet rekommenderar, speciellt inom service och entreprenad.

Vad du bör veta om iPhone7

iPhone 7 är en av Apples smarttelefoner som kom till oss vanliga dödliga den 16:e september 2016. Den fanns att köpa år 2018 i hela 58 länder världen över. Denna modell var då den nyare versionen av iPhone 6S och iPhone 6S Plus, och flera saker har också gjorts bättre än föregångaren.

Vad som skiljde sig från tidigare versioner av iPhone

Den yttre designen på iPhone7 är väldigt lik sin föregångare men en sak skiljer sig åt. Denna mobil kommer nämligen i fler färger, vilket gör att fler människor kan finna sin önskade färg på telefonen. Smarttelefoner bör alltid uppgraderas när det kommer en ny version, och iPhone7 är inget undantag. Här har man tänkt till och uppgraderat flera olika saker. Bland annat har man förbättrat kameran som framförallt ska vara bättre än tidigare modeller när ljuset är svagare än normalt. iPhone7 är också både vatten- och dammsäker. Den klarar upp till 30 minuter i vattnet om det är på en meters djup.

En stor sak som skiljer sig med iPhone7 är att tillverkaren Apple har valt att frångå hörlursuttaget som varit standard på de tidigare modellerna. Man kan givetvis ha hörlurar i telefonen, men man sätter då in dem i lightning-porten – alltså den port där man laddar telefonen.

Vad recensenterna tyckte om iPhone7

Som kanske väntat var recensenterna både förvånade och även lite irriterade över hörlursuttaget. Vissa ansåg dock att det inte var så farligt eftersom det dels finns en konverterare som kan avhjälpa problemet och dels att det finns många bra trådlösa hörlurar som man kan använda istället. En annan mindre positiv sak med iPhone7 var att man tagit bort den mekaniska hemknappen och istället använt sig av en tryckkänslig cirkel. Men även här ansåg vissa recensenter att den nya cirkeln fungerade bra och till och med kan leda till ett färre antal trasiga telefoner.

En positiv sak med iPhone7 var enligt recensenterna att den är vattentålig. Det som också föll dem i smaken var att prestandan var förbättrad, liksom den uppgraderade kameran samt det utökade lagringsutrymmet. Den nya processorn i telefonen kan hantera krävande uppgifter och kan också hjälpa till att förlänga batteritiden.