Vimla – årets bästa mobiloperatör

Vimla – årets bästa mobiloperatör

Mobiloperatören startade år 2014 men har redan två år i rad utsetts till Sveriges bästa mobiloperatör bland ett starkt startfält. Den nationella kundundersökningen som görs av Nordic Bench (ett oberoende analysinstitut) baseras på ett lojalitetsmått som kallas för NPS (Net Promotor Score). I undersökningen kom nämligen Vimla både i år och 2018 som nummer ett och därmed tog hem priset som Årets operatör på Telekomgalan.

I år skiljde sig dock Vimla markant från de andra placeringar. Deras NPS var 61, medan tvåan som var Halebop hade endast 31, tätt följt av trean Hallon med 28 och fyran Comviq med 24. Vimla har i undersökningen visat att deras kunder ofta rekommenderar Vimla till andra samt har flest lojala kunder än andra mobiloperatörer på den svenska marknaden idag.

Vimlas användare är viktiga

Vimla har redan från start satsat på att samarbeta med sina användare vilket har visat sig på olika sätt. Bland annat finns ett forum och teknisk plattform där användare kan ta del av olika smarta funktioner. Vimla arbetar också ständigt med att utveckla upplevelsen för just sina användare.

Fördelar med Vimla

Vimla har som mobiloperatör många fördelar för sina användare. En av dessa är rabatter för vissa målgrupper.

Ingen bindnings- eller uppsägningstid

En väldigt stor fördel med Vimla är att det inte finns varken någon bindnings- eller uppsägningstid på abonnemanget.

Fria samtal, SMS och MMS

En annan stor fördel med Vimla är att de erbjuder fria samtal och fria mess. Det gäller dessutom både SMS och MMS.

Skräddarsy sitt eget abonnemang

Hos Vimla har man möjlighet att skräddarsy sitt eget abonnemang eftersom man väljer utifrån hur mycket man surfar. Man har också möjlighet att både upp- och nedgradera sitt abonnemang när man vill och det sker omedelbart. Man kan på ett enkelt sätt själv göra det via appen eller sina sidor på hemsidan. Man har också möjlighet att spara surf i hela 12 månader upp till 100 GB.

Använd enkelt utomlands

Givetvis går abonnemanget utmärkt att använda om man är utomlands och man ringer, messar och surfar fritt. Det gäller dock upp till 10 GB data.

Checklista när du ska välja affärssystem till företaget

Checklista när du ska välja affärssystem till företaget

Idag finns många leverantörer av olika affärssystem och det är lätt hänt att man går vilse och tänker på fel sätt när man ska välja. Med en enkel checklista kan du hitta en leverantör som erbjuder en lösning som passar för dig och ditt företag både nu och i framtiden. Att kolla prisuppgifter, referenser och olika funktioner är en bra start.

Betala för lagom många funktioner

När man ska välja ett affärssystem är det bra att lägga sig på en lagom nivå vad gäller funktionalitet. Man ska alltså inte betala för mer än vad man behöver och för att ta reda på det är det bra att be om prisförslag och olika funktioner som olika leverantörer erbjuder. Fundera över vilka funktioner som är viktiga för företaget så slipper du betala onödigt höga summor för sådant som är alldeles för avancerat och ändå inte kommer användas.

Bra support

En annan viktig del när man ska välja ett affärssystem är att se till att leverantören erbjuder en bra support. Går det att snabbt få kontakt via telefon eller mail om frågor eller problem skulle uppstå och får du då hjälp att lösa dessa? Kolla även om det finns tillgång till lättlästa och bra guider som enkelt bidrar till att du förstår systemet och hur det fungerar.

Tänk på framtiden

Givetvis ska man välja ett affärssystem som passar för hur företaget ser ut idag men gärna också i framtiden. Tänk framåt ett par år och fundera kring hur verksamheten kommer se ut då. Kommer du expandera och behöva fler funktioner och lösningar eller tror du att verksamheten kommer se likadan ut? Om den kommer växa kan det vara bra att välja ett system och en leverantör som kan växa med dig, så att du inte behöver börja om hela processen om 3–4 år.

Fråga andra

Kanske har du branschkollegor som använder sig av något system som dom kan rekommendera? Andras uppfattningar kan väga tungt i sådana sammanhang och man kan få bra tips och råd. Fråga runt bland folk du känner om deras erfarenheter och se om det gör dig klokare inför ditt eget val. Be även om referenser från olika leverantörer så att du enkelt kan jämföra deras styrkor och svagheter innan du bestämmer dig. Ett exempel är affärssystemet Entré  som flertalet rekommenderar, speciellt inom service och entreprenad.

Vad du bör veta om iPhone7

iPhone 7 är en av Apples smarttelefoner som kom till oss vanliga dödliga den 16:e september 2016. Den fanns att köpa år 2018 i hela 58 länder världen över. Denna modell var då den nyare versionen av iPhone 6S och iPhone 6S Plus, och flera saker har också gjorts bättre än föregångaren.

Vad som skiljde sig från tidigare versioner av iPhone

Den yttre designen på iPhone7 är väldigt lik sin föregångare men en sak skiljer sig åt. Denna mobil kommer nämligen i fler färger, vilket gör att fler människor kan finna sin önskade färg på telefonen. Smarttelefoner bör alltid uppgraderas när det kommer en ny version, och iPhone7 är inget undantag. Här har man tänkt till och uppgraderat flera olika saker. Bland annat har man förbättrat kameran som framförallt ska vara bättre än tidigare modeller när ljuset är svagare än normalt. iPhone7 är också både vatten- och dammsäker. Den klarar upp till 30 minuter i vattnet om det är på en meters djup.

En stor sak som skiljer sig med iPhone7 är att tillverkaren Apple har valt att frångå hörlursuttaget som varit standard på de tidigare modellerna. Man kan givetvis ha hörlurar i telefonen, men man sätter då in dem i lightning-porten – alltså den port där man laddar telefonen.

Vad recensenterna tyckte om iPhone7

Som kanske väntat var recensenterna både förvånade och även lite irriterade över hörlursuttaget. Vissa ansåg dock att det inte var så farligt eftersom det dels finns en konverterare som kan avhjälpa problemet och dels att det finns många bra trådlösa hörlurar som man kan använda istället. En annan mindre positiv sak med iPhone7 var att man tagit bort den mekaniska hemknappen och istället använt sig av en tryckkänslig cirkel. Men även här ansåg vissa recensenter att den nya cirkeln fungerade bra och till och med kan leda till ett färre antal trasiga telefoner.

En positiv sak med iPhone7 var enligt recensenterna att den är vattentålig. Det som också föll dem i smaken var att prestandan var förbättrad, liksom den uppgraderade kameran samt det utökade lagringsutrymmet. Den nya processorn i telefonen kan hantera krävande uppgifter och kan också hjälpa till att förlänga batteritiden.

Så lyckas du med sökmotoroptimering

Så lyckas du med sökmotoroptimering

Har man en hemsida av något slag är sannolikheten stor att man någon gång hört talas om sökmotoroptimering. Vill man få en mer välbesökt sida, antigen för att öka sin omsättning eller för att stärka sitt varumärke så är det en bra sak att ta tag i.  Men vad är det egentligen och hur lyckas man?

Vad är sökmotoroptimering?

För att veta vad det egentligen är man ska lyckas med kan det först vara bra att veta vad begreppet innebär och vilken skillnad det kommer göra. Sökmotoroptimering, eller SEO (search engine optimization på engelska), innebär det jobb man gör med sin hemsida för att skaffa en bättre ranking hos sökmotorer, som till exempel Google. För att lyckas med det finns flera saker man kan göra och resultatet blir sannolikt att man får fler besökare till sin sida och med det en chans att öka sin omsättning.

Se över innehållet

Har man haft sin hemsida igång ett par år utan att göra något åt den är det god tid att se över vilket innehåll som egentligen finns. Är det relevant eller finns det mycket som behöver ändras? Gör en lista på sådant som är bra och sådant som behöver ses över och uppdateras och beta sedan av punkt för punkt. Fundera även över användarvänligheten – är sidan enkel att förstå och använda och hur är texterna utformade?

Gör en sökordsanalys

Vilken är sidans målgrupp och vilka sökord och använder dom på Google? Att göra en sökordsanalys kan förenkla arbetet för att förbättra sin synlighet hos olika sökmotorer. Börja med att fundera vilka ord som kan relateras till den typ av produkter eller dom tjänster du säljer och välj sedan ut några nyckelord att jobba med. För att göra en analys kan man använda sig av gratisverktyg som finns på internet, att vända sig till en specialist som Defiso är något vi varmt rekommenderar.

Uppdatera ofta

En bra sida behöver inte bara ett relevant innehåll, den behöver också vara levande. Se till att uppdatera då och då så att inte innehållet känns gammalt och irrelevant. Lägg in spännande nyheter eller annat som du tror att din målgrupp är intresserade av att läsa och forma texterna på ett lämpligt sätt. Sökmotoroptimering är ett arbete som aldrig blir klart, det kräver kontinuerligt jobb för att man ska behålla eller förbättra sin plats i sökresultaten.

3 bra saker för marknadsföring

3 bra saker för marknadsföring

Att göra reklam för sig är A och O för den som driver en verksamhet av något slag. För att visa att man finns och vad man erbjuder finns det också flera olika sätt att nå ut till nya och befintliga kunder. Genom att vända sig till ett tryckeri kan man få fram flera olika produkter som är bra att ha i marknadsföringssyfte men man kan även vända sig till tidningar och lägga lite krut på att synas på nätet.

Broschyrer och foldrar

Hos ett tryckeri finns möjlighet att ta fram och trycka upp snygga och proffsiga broschyrer som kan delas ut till kunder och samarbetspartners. Det är perfekt att ha framme på kontoret så att den som vill kan ta men det är också en sak som är otroligt bra att ha med på mässor och annat. Med bilder och text kan man berätta lite om vad företaget jobbar med och vilka tjänster som erbjuds, samt telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Det blir lite som allt-i-ett och det är inte heller speciellt dyrt att trycka upp ett gäng. Be om hjälp med utformning och hos ditt lokala tryckeri eller designa helt själv om du har en bra idé och rätt kunskaper.

Profilkläder

Precis som med broschyrer och foldrar kan man vända sig till ett tryckeri för profilkläder, som sedan kan delas ut både till anställda och kunder. Oavsett om det är enkla plagg så som mössor eller lite finare produkter som jackor så får man bra spridning och reklam genom just profilkläder. Både personal och andra som får ta emot dessa brukar bli väldigt glada och företagsloggan kommer synas både ute på stan och i mataffären.

Annonsera i tidningar och på nätet

Förr valde dom flesta att annonsera i tidningar och även om internet tar över mer och mer så finns det fortfarande många som uppskattar att bläddra i papperstidningar. För att nå ut till flera olika målgrupper kan det vara smart att sätta in en företagsannons både i tidningar och marknadsföra sig via sociala medier och andra sidor på nätet. Annonsera vid tillfälliga kampanjer för att locka nya kunder eller bjud in till ett roligt evenemang. Oavsett är det bra att vara aktiv både i pappersupplagor och sociala medier för att visa upp sitt företag och sina tjänster.

Så hittar du rätt överfallslarm via Securitasdirect

Det finns flera olika varianter av överfallslarm vilka är anpassade till olika branscher och behov. Att veta vilket larm som passar bäst är därmed inte helt lätt. För att underlätta för företagen att hitta rätt har Securitasdirect skapat ett test som är öppet för alla. Detta oavsett om man vill testa sig fram och sedan välja ett överfallslarm från annan operatör eller från just detta larmbolag.

Börja med att gå till Securitasdirekt.se och klicka på Överfallslarm. En bit ner på sidan finns testet. Första frågan är vilken verksamhet du bedriver. Här kan man exempelvis välja mellan handel och butik, kontor, lantbruk och gård eller övrigt.

Beroende på vad man väljer kommer sedan nästa fråga. I detta exempel väljs handel och butik varpå nästa fråga blir vilket slags skydd som önskas. En fördel är att Securitasdirekt redan här visar vad de flesta kunder i samma bransch brukar välja. I detta fall är det främst inbrottsskydd, personskydd och brandskydd som rekommenderas. Men det går även att lägga till driftsövervakning och kamerasystem. Klicka i de olika larmsystem som är av intresse.

Vilken typ av skydd behöver du?

Inbrottsskydd – Skapar skalskydd och skydd mot inbrott via dörrar och fönster

Personskydd – Överfallslarm för enskilda personer. Dessa finns i flera olika utföranden

Kamerasystem – Kameraövervakning som skapar trygghet och minskad skadegörelse

Brandskydd – Klassiskt brandlarm som kopplas ihop med företagslarmet

Driftsövervakning – Få larm om ventilation, värme eller annan drift inte fungerar som den ska

I detta exempel väljs enbart inbrottslarm och personskydd (överfallslarm)

Nästa fråga blir därmed hur din butik är belägen. Det man kan välja mellan är om den ligger inuti en galleria som därmed får ett automatiskt skalskydd när gallerian stänger eller om man har fönster mot vägar.

Nästa fråga är om de anställda ofta jobbar ensamma. I detta fall brukar större vikt läggas på överfallslarm då man inte har någon till hjälp i närheten.

Nästa fråga är när på dagen man upplever sig mest utsatt på arbetet. Är det förmiddag, eftermiddag, kväll eller natt? Man får även svara på frågan om det finns behov av larm som uppfyller larmklass 2-kraven.

Man behöver även ta ställning till hur snabb insats som behövs. Ska ett överfallslarm kopplas in är det självklart att man söker så snabb åtgärd som möjligt. På Securitasdirekt.se anges det att platser som bevakas med kameraövervakning resulterar i att 25% av fallen slutar med ett gripande. Detta visar på hur viktigt det är att kombinera olika larmsystem och inte enbart förlita sig på inbrottslarm eller överfallslarm.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

De flesta webbplatser syns inte på förstasidan i Googles serp. Samtidigt är det de övre positionerna som ger flest affärer. Att det är åtråvärt att hamna på en av de högre platserna är därför inte svårt att inse! För den som inte har något egentligt intresse av sökmotoroptimering kan det vara svårt att sätta sig in i alla variabler som väger in. Istället väljer dagens bolag att hyra in experter för att få hjälp med sin synlighet. Hur företag sätter budget för marknadsföring har förändrats radikalt under senare år. I allt högre utsträckning handlar det om att premiera nätsynlighet. För att kunna göra ett genomtänkt val när det kommer till SEO tjänster, är det dock en fördel att ha viss insikt i vad för åtgärder som erbjuds.

Tekniska frågor

Tålamod är en dygd, men inte någonting som visas i någon egentlig mening på nätet. Istället är det snabb information som verkar trumfa övrig fakta. När det gäller sökmotoroptimering är det många tekniska aspekter som kan optimeras helt utan att ändra något innehåll. Vissa av dessa är:

  • HTTPS
  • Laddtid
  • Responsiv design
  • Sitemap
  • Länkstruktur
  • Sitestruktur

Sökmotorerna har till syfte att visa så bra och relevanta träffar som möjligt. En webbplats som är osäker, tar lång tid att visa och som dessutom är förvirrad i sin konstruktion, får inte bra synlighet. Visst är detta en förenkling av verkligheten, men i grund och botten kan dessa faktorer göra enorm skillnad! Det finns ett flertal sätt att förbättra även saker som laddtid och säkerhet. Det finns en rad företag som erbjuder bra tjänster inom sökmotoroptimering.

Att vara tydlig med vad en webbplats handlar om är viktigt för att Googles algoritm skall förstå när det är relevant. Detta kan tyckas självklart men för många företag är detta ett stort hinder! Man använder generella ordalag och gömmer viktiga rubriker i bilder som inte dagens sökmotorer förstår. Samtidigt har utmaningarna blivit större än att bara se över innehållet på sin hemsida! Det finns idag en uppsjö faktorer som har stor inverkan på hur väl en hemsida visas i sökresultaten.

Värt att nämna är kanske också något av det viktigaste. Nämligen att man fokuserar på specifika sökbegrepp när man jobbar med sin domän. Det kanske är svårt att synas på de värst utsatta orden men fullt möjligt att synas på relevanta sökfraser.

3 sätt att använda en cykelvagn

En cykelvagn är ett transportmedel för att framförallt skjutsa barnen i. Det finns vagnar med en sittplats och med två sittplatser. Om du har två barn får du enkelt med båda två och du kan göra desto längre turer. Vagnen är enkel att fästa på cykeln för att sedan enkelt sätta ner barnen och ta med dem på en tur. För barnen är det både roligt och framför allt mycket säkrare än att sitta i en barnstol. De kan också ta med sig olika leksaker och samtidigt hålla sig roade när utsikten inte räcker till.

Ta med hunden

Vagnen kan också användas till andra saker och inte bara för att skjutsa barnen. Har du en mindre hundras är vagnen ett utmärkt sätt att ta med den i. Först kan man låta hunden springa av sig all sin energi och när den blir trött vid längre promenader kan denne sättas ner i vagnen. För att vara säker på att hunden inte hoppar ut kan man låsa överdraget så att den bara kan se ut genom fönstret.

Transport hem av matvaror

Har du varit och handlat och ska få hem varorna och inte vill använda bil är det enkelt att lasta in dem i vagnen. Det är ingen risk att vagnen gör dig ostabil eller att varorna ramlar ut som det enkelt gör på en pakethållare. Man kan smidigt och lugnt få med sig desto fler varor i vagnen. Genom att använda vagnen som transportmedel gör att du använder din eventuella bil mindre och därmed mindre bensin. Du får både motion och hjälper miljön på traven.

Vips – och det blev en barnvagn

Cykelvagnen skapades framför allt för två saker: 
1. För att montera bak på cykeln och att sedan använda den som transportmedel. 
2. Man kan också enkelt ta av vagnen från cykeln och använda den som en smidig vanlig barnvagn. Det blir en praktisk barnvagn där barnen har mycket plats och där man kan ha ett eller två barn. Eftersom det är en cykelvagn har den också stora och bra hjul. Dessa gör att det är enklare att köra den även utan cykeln. Om man vill jogga är den smidig och enkel att rulla vilket gör att det är enklare att få upp farten. Om man använder cykelvagnen som barnvagn sparar man pengar och behöver inte köpa en sulky. Den är dessutom enkel att fälla ihop och väger inte mycket att få med i bilen. Är du intresserad av att köpa cykelvagn rekommenderas att besöka denna sida.

Sökmotoroptimering hjälper dig att synas på Google

Som innehavare av en webbplats vill man att den ska komma så högt upp som möjligt i träfflistorna hos olika sökmotorer. För att lyckas med att synas på Googles förstasida finns det många delar av hemsidan som måste vara optimerade för att passa sökmotorns mönster och algoritmer. Den här anpassningen utför man genom något som heter sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas. Sökmotoroptimering sker främst genom de två metoderna On page SEO och Off page SEO.

Strategier för en högre rankning

Google utgår från cirka 250 algoritmer när ett sökresultat ska tas fram. Dessa algoritmer analyserar både On page- och Off page-faktorer, så för att få bäst resultat är båda metoderna viktiga att arbeta med. On page SEO handlar om de interna faktorerna, det vill säga innehållet och strukturen på en webbplats. Off page SEO handlar istället om de externa faktorerna så som länkar till webbplatsen i fråga och närvaro på sociala medier. För att lyckas så bra som möjligt med det här arbetet är det viktigt att man lägger fram en väl genomarbetad SEO-strategi. Det gör man genom att utgå från sin målgrupp och hur konkurrensen inom ens område ser ut. När man har granskat detta analyserar man sedan bakvänt vad sökmotorerna letar efter för att ens hemsida ska hamna överst i resultatlistan.

De On page-strategier man använder vid sökmotoroptimering ska se till att sidan innehåller bra sökord och att den är lätt att indexera. Det är viktigt att göra en sökordsanalys utifrån sin bransch och sedan på sin hemsida använda de termer som används flitigast i sökmotorerna. Då kommer du garanterat få mer trafik till din webbplats. Sidan behöver vara bra strukturerad och enkel för sökmotorerna att genomsöka eftersom det går snabbare att hitta relevant information då. Om en sida är svårindexerad kan sökmotorn i värsta fall välja att inte söka igenom sidan alls. Det är också viktigt att nyckelorden finns med i kodningen av hemsidan då även den är en viktig del för hur en hemsida rankas.

De Off page-strategier som används för att en sida ska synas så högt upp som möjligt på Google tar hänsyn till den externa informationen. Mycket av det här arbetet handlar om länkbyggande och att skapa ett nät av kvalitativa länkar till en webbplats. Kvalitativa länkar innebär att de ska vara relaterade till sidan de länkar till. Om så inte är fallet och länkarna istället kommer som spam från till exempel bloggar, tolkar Google det som ett sätt att försöka fuska och ta sig förbi algoritmerna. Då får sidan istället en lägre rankning.

Att få en hemsida att synas på Googles förstasida är ett omfattande arbete. Det krävs grundläggande planering och en effektiv strategi för att nå ett bra resultat. Man behöver hela tiden fortsätta med det här arbetet. Upphör det kommer det inte dröja länge innan dina konkurrenter går om dig i placeringen i träfflistan. Se därför till att ha en bra SEO-strategi som får din sida att fungera på bästa sätt.

De som jobbar med larm

De som jobbar med larm

När man tänker på vilka som jobbar med larm tänker nog många på väktare. Men de är långt ifrån de enda som jobbar med larm. Ett larm är i regel inte slutresultatet. Ett larm varnar för något så att någon kan reagera på vad det är som sker. Men innan slutresultatet har skett har det redan varit väldigt många personer inblandade.

Tillverkning och installering av larm

Ett larm måste precis som allt annat bli designat. Det ska ibland ha ett speciellt utseende men framförallt ska det fungera. Tester görs och ingenjörer kommer fram till vad som behövs för att larmet ska kunna reagera på det som det måste reagera på. Valet av material är även mycket viktigt. Efter det måste prototypen gå igenom en rad olika tester. När testerna har avklarats med godkänt betyg börjar larmet att massproduceras. Det ska ofta monteras ihop av en rad olika personer där det är av vikt att de gör sitt jobb ordentligt och inte slarvar, eftersom det annars kan leda till att slutprodukten är bristfällig och någon får sätta livet till på grund av deras misstag. När produkten är klar ska den säljas eller kanske direkt skickas till företaget som har beställt den. När företaget har fått den till sig ska det ut till kund, där den på något sätt ska installeras eller sättas fast.

De som åker på larm

Då det finns en rad olika larm finns det förstås en rad olika typer av yrken som åker på dessa larm. Väktare som åker på hemlarm, hemtjänsten kommer på trygghetslarm, brandkåren kommer på brandlarm, ambulansen åker på akuta sjuklarm, polisen åker på sina larm och så vidare. Det finns en mängd olika tekniker som åker på larm om något tekniskt slutat att fungerar. Det kan vara allt från att kaffemaskinen på jobbet har slutat att fungera, till en spårvagn som har stannat mitt i spåret till att något i ett kärnkraftverk larmar över att temperaturen är för hög. Alla som på ett eller annat sätt jobbar med larm har en mycket viktig uppgift, vare sig det är i tillverkningen eller de som åker på ett larm. Vi är väldigt beroende av att varje del i kedjan fungerar som den ska, då larm i regel varnar om något allvarligt. Även om det då och då blir fel och det får allvarliga konsekvenser får vi ändå vara tacksamma över att det i jämförelse är väldigt sällan detta sker. Med så många olika sorters larm som det ändå finns och så många av varje sort som är i bruk är det nästan fantastiskt att det fungerar så bra som det ändå gör.