Så lyckas du med sökmotoroptimering

Har man en hemsida av något slag är sannolikheten stor att man någon gång hört talas om sökmotoroptimering. Vill man få en mer välbesökt sida, antigen för att öka sin omsättning eller för att stärka sitt varumärke så är det en bra sak att ta tag i.  Men vad är det egentligen och hur lyckas man?

Vad är sökmotoroptimering?

För att veta vad det egentligen är man ska lyckas med kan det först vara bra att veta vad begreppet innebär och vilken skillnad det kommer göra. Sökmotoroptimering, eller SEO (search engine optimization på engelska), innebär det jobb man gör med sin hemsida för att skaffa en bättre ranking hos sökmotorer, som till exempel Google. För att lyckas med det finns flera saker man kan göra och resultatet blir sannolikt att man får fler besökare till sin sida och med det en chans att öka sin omsättning.

Se över innehållet

Har man haft sin hemsida igång ett par år utan att göra något åt den är det god tid att se över vilket innehåll som egentligen finns. Är det relevant eller finns det mycket som behöver ändras? Gör en lista på sådant som är bra och sådant som behöver ses över och uppdateras och beta sedan av punkt för punkt. Fundera även över användarvänligheten – är sidan enkel att förstå och använda och hur är texterna utformade?

Gör en sökordsanalys

Vilken är sidans målgrupp och vilka sökord och använder dom på Google? Att göra en sökordsanalys kan förenkla arbetet för att förbättra sin synlighet hos olika sökmotorer. Börja med att fundera vilka ord som kan relateras till den typ av produkter eller dom tjänster du säljer och välj sedan ut några nyckelord att jobba med. För att göra en analys kan man använda sig av gratisverktyg som finns på internet, att vända sig till en specialist som Defiso är något vi varmt rekommenderar.

Uppdatera ofta

En bra sida behöver inte bara ett relevant innehåll, den behöver också vara levande. Se till att uppdatera då och då så att inte innehållet känns gammalt och irrelevant. Lägg in spännande nyheter eller annat som du tror att din målgrupp är intresserade av att läsa och forma texterna på ett lämpligt sätt. Sökmotoroptimering är ett arbete som aldrig blir klart, det kräver kontinuerligt jobb för att man ska behålla eller förbättra sin plats i sökresultaten.

Så lyckas du med sökmotoroptimering