”Syns du inte – finns du inte” är ett begrepp som bland annat används för att beskriva hur viktig digital marknadsföring är. Nedan presenteras exempel på hur företag kan arbeta med sin digitala närvaro. En webbyrå i Halmstad är i fokus.

Exempel från en webbyrå i Halmstad

Dessa exempel är tagna från en webbyrå i Halmstad men gäller självklart oavsett vilken byrå som anlitas. De tjänster som denna fullservice byrå erbjuder är:

Hemsida

Hemsidan är idag den självklara vägen till information. Här hittas öppettider, FAQ och kontaktuppgifter likväl som produkter och tjänster för försäljning. För i stort sett alla företag är hemsidan ”ryggraden” som sedan resterande digitala närvaro lutar sig mot.

SEO & SEM

WebbyråSEO är arbetet som utförs med webbplatsen för att förbättra positionerna på Google. Den största fördelen med detta arbete, enligt denna webbyrå, är att trafik kan drivas till webbplatsen utan att någon kostnad för löpande annonser behöver uppstå. Exempel: Googla ”Webbyrå i Halmstad”. Den webbyrå som har genomfört bäst SEO-arbete kommer synas på förstaplatsen. Därmed har de utfört ett bra SEO-arbete.

SEM är betalda annonser på Google. De brukar presenteras före sökresultatet i rutor markerade med ”Annons”. Fördelen är att de bästa positionerna kan köpas via SEM. Däremot kostar det för varje gång en annons får ett klick.

Digital Strategi

Det denna webbyrå i Halmstad lyfter upp som extra viktigt är att alla företag bör ha en digital strategi. Det är vanligt att företag har hemsida, sociala kanaler och jobbar med SEO – men utan att ha en tydlig digital strategi. Därmed är risken att en hel del arbete utförs utan ett mål. Att jobba långsiktigt, med en strategi, är ofta det bästa sättet för att uppnå goda resultat.

Content

Ett begrepp inom marknadsföring är ”Content is King”. Det som menas är att innehållet är det absolut viktigaste. Ett företag kan ha en fin hemsida, tekniska lösningar och billiga produkter – men utan ett bra innehåll på webbplatsen kommer inte försäljningen att komma igång. Ett sätt är att jobba med content marketing vilket kortfattat innebär att innehåll skapas som ger ett värde för besökaren. Ofta nämns manualer, guider och information som bra exempel på content marketing.

De tjänster som presenteras ovan är tagna från en webbyrå i Halmstad. Det kan däremot skilja något vilka tjänster som webbyråer erbjuder.

Digital närvaro – En webbyrå i Halmstad