Sökmotoroptimering

De flesta webbplatser syns inte på förstasidan i Googles serp. Samtidigt är det de övre positionerna som ger flest affärer. Att det är åtråvärt att hamna på en av de högre platserna är därför inte svårt att inse! För den som inte har något egentligt intresse av sökmotoroptimering kan det vara svårt att sätta sig in i alla variabler som väger in. Istället väljer dagens bolag att hyra in experter för att få hjälp med sin synlighet. Hur företag sätter budget för marknadsföring har förändrats radikalt under senare år. I allt högre utsträckning handlar det om att premiera nätsynlighet. För att kunna göra ett genomtänkt val när det kommer till SEO tjänster, är det dock en fördel att ha viss insikt i vad för åtgärder som erbjuds.

Tekniska frågor

Tålamod är en dygd, men inte någonting som visas i någon egentlig mening på nätet. Istället är det snabb information som verkar trumfa övrig fakta. När det gäller sökmotoroptimering är det många tekniska aspekter som kan optimeras helt utan att ändra något innehåll. Vissa av dessa är:

  • HTTPS
  • Laddtid
  • Responsiv design
  • Sitemap
  • Länkstruktur
  • Sitestruktur

Sökmotorerna har till syfte att visa så bra och relevanta träffar som möjligt. En webbplats som är osäker, tar lång tid att visa och som dessutom är förvirrad i sin konstruktion, får inte bra synlighet. Visst är detta en förenkling av verkligheten, men i grund och botten kan dessa faktorer göra enorm skillnad! Det finns ett flertal sätt att förbättra även saker som laddtid och säkerhet. Det finns en rad företag som erbjuder bra tjänster inom sökmotoroptimering.

Att vara tydlig med vad en webbplats handlar om är viktigt för att Googles algoritm skall förstå när det är relevant. Detta kan tyckas självklart men för många företag är detta ett stort hinder! Man använder generella ordalag och gömmer viktiga rubriker i bilder som inte dagens sökmotorer förstår. Samtidigt har utmaningarna blivit större än att bara se över innehållet på sin hemsida! Det finns idag en uppsjö faktorer som har stor inverkan på hur väl en hemsida visas i sökresultaten.

Värt att nämna är kanske också något av det viktigaste. Nämligen att man fokuserar på specifika sökbegrepp när man jobbar med sin domän. Det kanske är svårt att synas på de värst utsatta orden men fullt möjligt att synas på relevanta sökfraser.

Sökmotoroptimering