Idag finns många leverantörer av olika affärssystem och det är lätt hänt att man går vilse och tänker på fel sätt när man ska välja. Med en enkel checklista kan du hitta en leverantör som erbjuder en lösning som passar för dig och ditt företag både nu och i framtiden. Att kolla prisuppgifter, referenser och olika funktioner är en bra start.
Betala för lagom många funktioner
När man ska välja ett affärssystem är det bra att lägga sig på en lagom nivå vad gäller funktionalitet. Man ska alltså inte betala för mer än vad man behöver och för att ta reda på det är det bra att be om prisförslag och olika funktioner som olika leverantörer erbjuder. Fundera över vilka funktioner som är viktiga för företaget så slipper du betala onödigt höga summor för sådant som är alldeles för avancerat och ändå inte kommer användas.
Bra support
En annan viktig del när man ska välja ett affärssystem är att se till att leverantören erbjuder en bra support. Går det att snabbt få kontakt via telefon eller mail om frågor eller problem skulle uppstå och får du då hjälp att lösa dessa? Kolla även om det finns tillgång till lättlästa och bra guider som enkelt bidrar till att du förstår systemet och hur det fungerar.
Tänk på framtiden
Givetvis ska man välja ett affärssystem som passar för hur företaget ser ut idag men gärna också i framtiden. Tänk framåt ett par år och fundera kring hur verksamheten kommer se ut då. Kommer du expandera och behöva fler funktioner och lösningar eller tror du att verksamheten kommer se likadan ut? Om den kommer växa kan det vara bra att välja ett system och en leverantör som kan växa med dig, så att du inte behöver börja om hela processen om 3–4 år.
Fråga andra
Kanske har du branschkollegor som använder sig av något system som dom kan rekommendera? Andras uppfattningar kan väga tungt i sådana sammanhang och man kan få bra tips och råd. Fråga runt bland folk du känner om deras erfarenheter och se om det gör dig klokare inför ditt eget val. Be även om referenser från olika leverantörer så att du enkelt kan jämföra deras styrkor och svagheter innan du bestämmer dig. Ett exempel är affärssystemet Entré som flertalet rekommenderar, speciellt inom service och entreprenad.