SEO-byrå Stockholm

SEO-byrå Stockholm

En SEO-byrå hjälper företag att optimera sin synlighet för olika sökmotorer på internet. SEO är en förkortning för just sökmotoroptimering. Att ge sig ut i jakten på en SEO-byrå att hjälpa ens företag kan kännas som att ge sig ut i en djungel. Det finns nämligen en stor mängd SEO-byråer och konsulter på marknaden idag. Alla utger sig för att vara den bästa, och för vissa stämmer det påståendet definitivt men för många andra så gör det tyvärr inte det. När man anlitar en SEO-byrå så finns det några olika saker hos byrån som man kan begära för att garantera ett bra jobb.

Rapportering och tydlig målsättning

Det är viktigt att man som kund kan förstå och följa det arbetet som SEO-byrån gör för en. Därför är det av hög vikt att SEO-byrån rapporterar tillbaka till kunden. I en sådan rapport kan det vara hjälpsamt att få ta del av faktorer som ROI (Return On Investment), hur många besökare man får från olika sökmotorer, annan statistik om ens besökare och användbar information för framtida marknadsföring. För att verkligen kunna dra nytta av den information från de regelbundna rapporteringarna så är det nödvändigt att kunna jämföra mot uppsatta mål. Därför bör man i början av arbetsprocessen tillsammans med sin SEO-byrå sätta upp mål som man önskar att SEO-byråns jobb ska uppnå. Sökmotoroptimeringen ska såklart generera den bättre synligheten för sökmotorer, men detta bör till exempel i sin tur leda till fler kunder eller kundkontakter.

Så mycket kan en SEO-byrå i Stockholm kosta

Precis som det finns en stor mängd SEO-byråer, så finns det o så en stor variation på priserna förnedras tjänster. Hur mycket en SEO-byrå Stockholm tar betalt beror på en rad olika faktorer. Den mest avgörande faktorn brukar vara hur hög konkurrens det finns inom kundens bransch. Andra faktorer som också kan spela in är hur bra kundens hemsida redan är, och vilka mål eller uppgifter man vill att SEO-byrån ska utföra. Hur mycket optimering man vill uppnå avgör alltså ofta priset. En SEO-byrå med många stora kunder, med ett kontor mitt i Stockholm city kostar såklart mer än vad en mindre nystartad firma gör. Dock så är sannolikheten för att den större SEO-byrån gör ett bättre jobb, eftersom att de troligtvis har mer erfarenhet.

Sällan en bra idé att själv reparera sin iPhone

En mobiltelefon kan drabbas av allt från vattenskador till krossad bildskärm och allt däremellan. Oavsett vilken slags problem du må ha med din telefon kan en verkstad ofta hjälpa dig. Med det sagt finns det vissa hemmafixare som gärna ger sig i kast med att själva försöka laga sin mobil. Det är dock sällan en särskilt god idé att själv reparera sin iPhone och nedan berättar vi varför.

De flesta vet inte hur man felsöker en trasig mobiltelefon

De allra flesta av oss vet hur man använder en mobiltelefon men få vet hur den ska felsökas. Om du till exempel har upptäckt att bildskärmen på din iPhone är trasig är det uppenbart vad som är fel. Men ponera att någon invändig komponent i mobilen har gått sönder, hur ska du då gå tillväga med felsökningen?

 

Felsökning är nämligen A och O när det kommer till att reparera en iPhone. Det är det första viktiga steget där uppgiften är att identifiera mer specifikt vad som egentligen är trasigt. Om till exempel hörlursuttaget, kameran eller liknande inte fungerar är det lätt hänt att man tror dessa behöver bytas ut. Men faktum är att det lika gärna kan röra sig om komponenter som är kopplade till telefonens moderkort via kablar eller liknande som är den verkliga källan till problemet.

Få klarar av att öppna och reparera en iPhone

Vissa mobila enheter är av olika anledningar enklare att utföra reparationer på en andra. Somliga mobiltelefoner är till exempel väldigt svåra att överhuvudtaget öppna för att kunna ta en invändig titt. Detta gäller framför allt de modeller av iPhone som är mer eller mindre gjutna i ett stycke och därför inte bara kan öppnas upp.

 

Visst, du skulle kunna titta på ett YouTube-klipp där någon förklarar hur du ska öppna och reparera din iPhone, men är detta verkligen den rätta vägen att gå? Skulle du låta ett videoklipp guida dig genom en bilreparation eller en operation på din egen eller någon annans kropp?

Att reparera sin Garmin

Garmin bildades 1989 är ett amerikanskt företag och märke som tillverkar navigations- och kommunikationsutrustning för flygindustrin men också för konsumentmarknaden. Många av deras produkter innehåller en GPS-mottagare för satellitnavigering. Deras produkter lämpar sig till en stor mängd olika utomhusaktiviteter, inklusive vandring, cykling, löpning, golf, dykning, simning och andra vattensporter. Exempel på produkter som Garmin tillverkar och erbjuder är inkluderar klockor och smartwatches, laserkikare, cykeldatorer, satellitkommunikationer och hundburna spårningsenheter för hundar.

Hur reparerar man en Garmin cykeldator?

Om din Garmin cykeldator har gått sönder, vilket den kan göra rätt lätt och ofta, behöver du lämna in den på reparation hos en reparatör som har de rätta reservdelarna som skadan på din cykeldator kräver. När du väl har lämnat in din cykeldator så är det första som mekanikern gör att felsöka den. Det brukar gå fort och kan göras medan du väntar. Om det visar sig att din cykeldator bara har ett relativt enkelt fel eller skada så kan det ofta åtgärdas direkt. Om felsökningen å andra sidan visar att cykeldator har ett mer komplicerat problem eller om datorn kräver en mer komplicerad felsökning så kan du behöva lämna kvar den för lagning. Du får då ett sms eller samtal när din cykeldator är reparerad och redo att hämtas. Du kan också beställa hem ett mobilbrev via internet och sedan posta din cykeldator till mekanikern för reparation. Då tar lagningen vanligtvis ett dygn.

De reparationer av en Garmin cykeldator som kan erbjudas är byte av batteri, byte av datorns skärm och baksida och lagning samt lödning av datorns USB-kontakt.

Garanti

Garmins garanti gäller i minst ett år från den dag då du köper din produkt. Det bästa är att kolla upp vad som gäller för just din produkt för att se hur lång garanti din Garmin-vara har. Om det uppstår ett fel med din Garmin produkt inom den tiden bör reparationen vara kostnadsfri, i alla fall om du gör den direkt med Garmin. Hos Garmins Repair Center på internet kan man först och främst söka svar på sin fråga hos deras support. Om din produkt fortfarande behöver en reparation så kan man skicka in en förfrågan om reparation, och sedan skicka in den produkt som behöver lagas via post. För reparationer i Spanien finns Reparaciones Garmin Espana.

Vimla – årets bästa mobiloperatör

Vimla – årets bästa mobiloperatör

Mobiloperatören startade år 2014 men har redan två år i rad utsetts till Sveriges bästa mobiloperatör bland ett starkt startfält. Den nationella kundundersökningen som görs av Nordic Bench (ett oberoende analysinstitut) baseras på ett lojalitetsmått som kallas för NPS (Net Promotor Score). I undersökningen kom nämligen Vimla både i år och 2018 som nummer ett och därmed tog hem priset som Årets operatör på Telekomgalan.

I år skiljde sig dock Vimla markant från de andra placeringar. Deras NPS var 61, medan tvåan som var Halebop hade endast 31, tätt följt av trean Hallon med 28 och fyran Comviq med 24. Vimla har i undersökningen visat att deras kunder ofta rekommenderar Vimla till andra samt har flest lojala kunder än andra mobiloperatörer på den svenska marknaden idag.

Vimlas användare är viktiga

Vimla har redan från start satsat på att samarbeta med sina användare vilket har visat sig på olika sätt. Bland annat finns ett forum och teknisk plattform där användare kan ta del av olika smarta funktioner. Vimla arbetar också ständigt med att utveckla upplevelsen för just sina användare.

Fördelar med Vimla

Vimla har som mobiloperatör många fördelar för sina användare. En av dessa är rabatter för vissa målgrupper.

Ingen bindnings- eller uppsägningstid

En väldigt stor fördel med Vimla är att det inte finns varken någon bindnings- eller uppsägningstid på abonnemanget.

Fria samtal, SMS och MMS

En annan stor fördel med Vimla är att de erbjuder fria samtal och fria mess. Det gäller dessutom både SMS och MMS.

Skräddarsy sitt eget abonnemang

Hos Vimla har man möjlighet att skräddarsy sitt eget abonnemang eftersom man väljer utifrån hur mycket man surfar. Man har också möjlighet att både upp- och nedgradera sitt abonnemang när man vill och det sker omedelbart. Man kan på ett enkelt sätt själv göra det via appen eller sina sidor på hemsidan. Man har också möjlighet att spara surf i hela 12 månader upp till 100 GB.

Använd enkelt utomlands

Givetvis går abonnemanget utmärkt att använda om man är utomlands och man ringer, messar och surfar fritt. Det gäller dock upp till 10 GB data.

Checklista när du ska välja affärssystem till företaget

Checklista när du ska välja affärssystem till företaget

Idag finns många leverantörer av olika affärssystem och det är lätt hänt att man går vilse och tänker på fel sätt när man ska välja. Med en enkel checklista kan du hitta en leverantör som erbjuder en lösning som passar för dig och ditt företag både nu och i framtiden. Att kolla prisuppgifter, referenser och olika funktioner är en bra start.

Betala för lagom många funktioner

När man ska välja ett affärssystem är det bra att lägga sig på en lagom nivå vad gäller funktionalitet. Man ska alltså inte betala för mer än vad man behöver och för att ta reda på det är det bra att be om prisförslag och olika funktioner som olika leverantörer erbjuder. Fundera över vilka funktioner som är viktiga för företaget så slipper du betala onödigt höga summor för sådant som är alldeles för avancerat och ändå inte kommer användas.

Bra support

En annan viktig del när man ska välja ett affärssystem är att se till att leverantören erbjuder en bra support. Går det att snabbt få kontakt via telefon eller mail om frågor eller problem skulle uppstå och får du då hjälp att lösa dessa? Kolla även om det finns tillgång till lättlästa och bra guider som enkelt bidrar till att du förstår systemet och hur det fungerar.

Tänk på framtiden

Givetvis ska man välja ett affärssystem som passar för hur företaget ser ut idag men gärna också i framtiden. Tänk framåt ett par år och fundera kring hur verksamheten kommer se ut då. Kommer du expandera och behöva fler funktioner och lösningar eller tror du att verksamheten kommer se likadan ut? Om den kommer växa kan det vara bra att välja ett system och en leverantör som kan växa med dig, så att du inte behöver börja om hela processen om 3–4 år.

Fråga andra

Kanske har du branschkollegor som använder sig av något system som dom kan rekommendera? Andras uppfattningar kan väga tungt i sådana sammanhang och man kan få bra tips och råd. Fråga runt bland folk du känner om deras erfarenheter och se om det gör dig klokare inför ditt eget val. Be även om referenser från olika leverantörer så att du enkelt kan jämföra deras styrkor och svagheter innan du bestämmer dig. Ett exempel är affärssystemet Entré  som flertalet rekommenderar, speciellt inom service och entreprenad.

Vad du bör veta om iPhone7

iPhone 7 är en av Apples smarttelefoner som kom till oss vanliga dödliga den 16:e september 2016. Den fanns att köpa år 2018 i hela 58 länder världen över. Denna modell var då den nyare versionen av iPhone 6S och iPhone 6S Plus, och flera saker har också gjorts bättre än föregångaren.

Vad som skiljde sig från tidigare versioner av iPhone

Den yttre designen på iPhone7 är väldigt lik sin föregångare men en sak skiljer sig åt. Denna mobil kommer nämligen i fler färger, vilket gör att fler människor kan finna sin önskade färg på telefonen. Smarttelefoner bör alltid uppgraderas när det kommer en ny version, och iPhone7 är inget undantag. Här har man tänkt till och uppgraderat flera olika saker. Bland annat har man förbättrat kameran som framförallt ska vara bättre än tidigare modeller när ljuset är svagare än normalt. iPhone7 är också både vatten- och dammsäker. Den klarar upp till 30 minuter i vattnet om det är på en meters djup.

En stor sak som skiljer sig med iPhone7 är att tillverkaren Apple har valt att frångå hörlursuttaget som varit standard på de tidigare modellerna. Man kan givetvis ha hörlurar i telefonen, men man sätter då in dem i lightning-porten – alltså den port där man laddar telefonen.

Vad recensenterna tyckte om iPhone7

Som kanske väntat var recensenterna både förvånade och även lite irriterade över hörlursuttaget. Vissa ansåg dock att det inte var så farligt eftersom det dels finns en konverterare som kan avhjälpa problemet och dels att det finns många bra trådlösa hörlurar som man kan använda istället. En annan mindre positiv sak med iPhone7 var att man tagit bort den mekaniska hemknappen och istället använt sig av en tryckkänslig cirkel. Men även här ansåg vissa recensenter att den nya cirkeln fungerade bra och till och med kan leda till ett färre antal trasiga telefoner.

En positiv sak med iPhone7 var enligt recensenterna att den är vattentålig. Det som också föll dem i smaken var att prestandan var förbättrad, liksom den uppgraderade kameran samt det utökade lagringsutrymmet. Den nya processorn i telefonen kan hantera krävande uppgifter och kan också hjälpa till att förlänga batteritiden.

Så lyckas du med sökmotoroptimering

Så lyckas du med sökmotoroptimering

Har man en hemsida av något slag är sannolikheten stor att man någon gång hört talas om sökmotoroptimering. Vill man få en mer välbesökt sida, antigen för att öka sin omsättning eller för att stärka sitt varumärke så är det en bra sak att ta tag i.  Men vad är det egentligen och hur lyckas man?

Vad är sökmotoroptimering?

För att veta vad det egentligen är man ska lyckas med kan det först vara bra att veta vad begreppet innebär och vilken skillnad det kommer göra. Sökmotoroptimering, eller SEO (search engine optimization på engelska), innebär det jobb man gör med sin hemsida för att skaffa en bättre ranking hos sökmotorer, som till exempel Google. För att lyckas med det finns flera saker man kan göra och resultatet blir sannolikt att man får fler besökare till sin sida och med det en chans att öka sin omsättning.

Se över innehållet

Har man haft sin hemsida igång ett par år utan att göra något åt den är det god tid att se över vilket innehåll som egentligen finns. Är det relevant eller finns det mycket som behöver ändras? Gör en lista på sådant som är bra och sådant som behöver ses över och uppdateras och beta sedan av punkt för punkt. Fundera även över användarvänligheten – är sidan enkel att förstå och använda och hur är texterna utformade?

Gör en sökordsanalys

Vilken är sidans målgrupp och vilka sökord och använder dom på Google? Att göra en sökordsanalys kan förenkla arbetet för att förbättra sin synlighet hos olika sökmotorer. Börja med att fundera vilka ord som kan relateras till den typ av produkter eller dom tjänster du säljer och välj sedan ut några nyckelord att jobba med. För att göra en analys kan man använda sig av gratisverktyg som finns på internet, att vända sig till en specialist som Defiso är något vi varmt rekommenderar.

Uppdatera ofta

En bra sida behöver inte bara ett relevant innehåll, den behöver också vara levande. Se till att uppdatera då och då så att inte innehållet känns gammalt och irrelevant. Lägg in spännande nyheter eller annat som du tror att din målgrupp är intresserade av att läsa och forma texterna på ett lämpligt sätt. Sökmotoroptimering är ett arbete som aldrig blir klart, det kräver kontinuerligt jobb för att man ska behålla eller förbättra sin plats i sökresultaten.

3 bra saker för marknadsföring

3 bra saker för marknadsföring

Att göra reklam för sig är A och O för den som driver en verksamhet av något slag. För att visa att man finns och vad man erbjuder finns det också flera olika sätt att nå ut till nya och befintliga kunder. Genom att vända sig till ett tryckeri kan man få fram flera olika produkter som är bra att ha i marknadsföringssyfte men man kan även vända sig till tidningar och lägga lite krut på att synas på nätet.

Broschyrer och foldrar

Hos ett tryckeri finns möjlighet att ta fram och trycka upp snygga och proffsiga broschyrer som kan delas ut till kunder och samarbetspartners. Det är perfekt att ha framme på kontoret så att den som vill kan ta men det är också en sak som är otroligt bra att ha med på mässor och annat. Med bilder och text kan man berätta lite om vad företaget jobbar med och vilka tjänster som erbjuds, samt telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Det blir lite som allt-i-ett och det är inte heller speciellt dyrt att trycka upp ett gäng. Be om hjälp med utformning och hos ditt lokala tryckeri eller designa helt själv om du har en bra idé och rätt kunskaper.

Profilkläder

Precis som med broschyrer och foldrar kan man vända sig till ett tryckeri för profilkläder, som sedan kan delas ut både till anställda och kunder. Oavsett om det är enkla plagg så som mössor eller lite finare produkter som jackor så får man bra spridning och reklam genom just profilkläder. Både personal och andra som får ta emot dessa brukar bli väldigt glada och företagsloggan kommer synas både ute på stan och i mataffären.

Annonsera i tidningar och på nätet

Förr valde dom flesta att annonsera i tidningar och även om internet tar över mer och mer så finns det fortfarande många som uppskattar att bläddra i papperstidningar. För att nå ut till flera olika målgrupper kan det vara smart att sätta in en företagsannons både i tidningar och marknadsföra sig via sociala medier och andra sidor på nätet. Annonsera vid tillfälliga kampanjer för att locka nya kunder eller bjud in till ett roligt evenemang. Oavsett är det bra att vara aktiv både i pappersupplagor och sociala medier för att visa upp sitt företag och sina tjänster.

Så hittar du rätt överfallslarm via Securitasdirect

Det finns flera olika varianter av överfallslarm vilka är anpassade till olika branscher och behov. Att veta vilket larm som passar bäst är därmed inte helt lätt. För att underlätta för företagen att hitta rätt har Securitasdirect skapat ett test som är öppet för alla. Detta oavsett om man vill testa sig fram och sedan välja ett överfallslarm från annan operatör eller från just detta larmbolag.

Börja med att gå till Securitasdirekt.se och klicka på Överfallslarm. En bit ner på sidan finns testet. Första frågan är vilken verksamhet du bedriver. Här kan man exempelvis välja mellan handel och butik, kontor, lantbruk och gård eller övrigt.

Beroende på vad man väljer kommer sedan nästa fråga. I detta exempel väljs handel och butik varpå nästa fråga blir vilket slags skydd som önskas. En fördel är att Securitasdirekt redan här visar vad de flesta kunder i samma bransch brukar välja. I detta fall är det främst inbrottsskydd, personskydd och brandskydd som rekommenderas. Men det går även att lägga till driftsövervakning och kamerasystem. Klicka i de olika larmsystem som är av intresse.

Vilken typ av skydd behöver du?

Inbrottsskydd – Skapar skalskydd och skydd mot inbrott via dörrar och fönster

Personskydd – Överfallslarm för enskilda personer. Dessa finns i flera olika utföranden

Kamerasystem – Kameraövervakning som skapar trygghet och minskad skadegörelse

Brandskydd – Klassiskt brandlarm som kopplas ihop med företagslarmet

Driftsövervakning – Få larm om ventilation, värme eller annan drift inte fungerar som den ska

I detta exempel väljs enbart inbrottslarm och personskydd (överfallslarm)

Nästa fråga blir därmed hur din butik är belägen. Det man kan välja mellan är om den ligger inuti en galleria som därmed får ett automatiskt skalskydd när gallerian stänger eller om man har fönster mot vägar.

Nästa fråga är om de anställda ofta jobbar ensamma. I detta fall brukar större vikt läggas på överfallslarm då man inte har någon till hjälp i närheten.

Nästa fråga är när på dagen man upplever sig mest utsatt på arbetet. Är det förmiddag, eftermiddag, kväll eller natt? Man får även svara på frågan om det finns behov av larm som uppfyller larmklass 2-kraven.

Man behöver även ta ställning till hur snabb insats som behövs. Ska ett överfallslarm kopplas in är det självklart att man söker så snabb åtgärd som möjligt. På Securitasdirekt.se anges det att platser som bevakas med kameraövervakning resulterar i att 25% av fallen slutar med ett gripande. Detta visar på hur viktigt det är att kombinera olika larmsystem och inte enbart förlita sig på inbrottslarm eller överfallslarm.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

De flesta webbplatser syns inte på förstasidan i Googles serp. Samtidigt är det de övre positionerna som ger flest affärer. Att det är åtråvärt att hamna på en av de högre platserna är därför inte svårt att inse! För den som inte har något egentligt intresse av sökmotoroptimering kan det vara svårt att sätta sig in i alla variabler som väger in. Istället väljer dagens bolag att hyra in experter för att få hjälp med sin synlighet. Hur företag sätter budget för marknadsföring har förändrats radikalt under senare år. I allt högre utsträckning handlar det om att premiera nätsynlighet. För att kunna göra ett genomtänkt val när det kommer till SEO tjänster, är det dock en fördel att ha viss insikt i vad för åtgärder som erbjuds.

Tekniska frågor

Tålamod är en dygd, men inte någonting som visas i någon egentlig mening på nätet. Istället är det snabb information som verkar trumfa övrig fakta. När det gäller sökmotoroptimering är det många tekniska aspekter som kan optimeras helt utan att ändra något innehåll. Vissa av dessa är:

  • HTTPS
  • Laddtid
  • Responsiv design
  • Sitemap
  • Länkstruktur
  • Sitestruktur

Sökmotorerna har till syfte att visa så bra och relevanta träffar som möjligt. En webbplats som är osäker, tar lång tid att visa och som dessutom är förvirrad i sin konstruktion, får inte bra synlighet. Visst är detta en förenkling av verkligheten, men i grund och botten kan dessa faktorer göra enorm skillnad! Det finns ett flertal sätt att förbättra även saker som laddtid och säkerhet. Det finns en rad företag som erbjuder bra tjänster inom sökmotoroptimering.

Att vara tydlig med vad en webbplats handlar om är viktigt för att Googles algoritm skall förstå när det är relevant. Detta kan tyckas självklart men för många företag är detta ett stort hinder! Man använder generella ordalag och gömmer viktiga rubriker i bilder som inte dagens sökmotorer förstår. Samtidigt har utmaningarna blivit större än att bara se över innehållet på sin hemsida! Det finns idag en uppsjö faktorer som har stor inverkan på hur väl en hemsida visas i sökresultaten.

Värt att nämna är kanske också något av det viktigaste. Nämligen att man fokuserar på specifika sökbegrepp när man jobbar med sin domän. Det kanske är svårt att synas på de värst utsatta orden men fullt möjligt att synas på relevanta sökfraser.