E handel som företag

Idag finns det många som satsar på webbutiker och e handel på nätet. Vad du än vill köpa, så är det oftast enkelt att hitta det på internet. E handel och internetshopping är enkelt, snabbt och bekvämt. För både kunder och för de som äger en e handel. Om du går i tankarna att starta något eget, så är e handel att rekommendera då du enkelt kan nå ut till många kunder. Även du som redan har en fysisk butik, kan starta en webbutik för att få fler kunder än vad du redan har.

Även om e handel är enkelt, så är det inte ett latmansgöra. Det krävs arbete bakom en butik på nätet precis som det krävs i en vanlig butik. Dock är det smidigare och om du enbart satsar på e handel, så har du ofta mindre kostnader.

Vad du ska fundera på är bland annat, vad vill du sälja? Vilka vill du nå ut till, nån särskild målgrupp? Finns det konkurrenter inom området och kan du matcha deras priser?

Strategi för webbutik

Det är bra att ha en affärsplan inför att starta upp en e handel. En sådan innebär att du tydliggör för dig själv vad du ska ha för varor, vilka som ska köpa dem och vad du ska ha för priser. Det ingår även att bestämma hur stort lager du ska ha.

Marknadsföring är A och O när det gäller e handel. Även om du finns på internet, så gäller det att kunderna hittar till din sida. För att få in kunder och trafik på din sida så gäller det att den rankas högt på olika sökmotorer. SEO är ett bra sätt att öka populariteten på sidan. Det gäller att ha rätt nyckelord, som gör att du kommer högt upp på sidan när folk exempelvis använder Google för att hitta det de vill köpa.

 

Få fler besökare till bloggen

Skillnaden på varför en bloggare har 1000-tals besökare per dag medan en annan bara har några få är framförallt vad som skrivs och hur det skrivs. Den bästa reklam man kan göra för sin blogg är att få intresserade läsare som i sin tur tipsar andra. Men det betyder inte att man ska lägga ner alla andra marknadsföringsvägar. En är att jobba med SEO – sökmotoroptimering. Något som gör att man får in de ”oväntade” besökarna. De som söker efter en sak på internet och råkar hamna på bloggen av ren tur (eller otur).

 

Title

Det första en bloggare bör tänka på gällande SEO är att bygga intressant Title och Description på varje blogginlägg. Många tror att Title är samma sak som rubrik men så är inte fallet.  Title är det som visas i sökresultatet hos Google. Det är även detta som väger mycket tungt gällande hur synlig bloggen kommer att bli hos Google. Väljer man inte unik Title på ett inlägg blir detta mycket ofta den rubrik som sätts på blogginlägget.

 

Rubrik

Om en bloggaren skriver ett inlägg med rubriken ”Rosa är det nya svarta” så förstår modemänniskor att det är rosa plagg som är på frammarsch, detta efter att svart dominerat mode relativt länge. Men för Google är det omöjligt att veta att detta handlar om mode. I detta fall kan Title vara ”Rosa dominerar modet”. Sammanlagt bör en title maximalt vara på ca 60 tecken.

 
En description är det som visas under Titeln i Googles sökresultat. Om man inte väljer en unik description väljer ofta Google att ta de första orden i blogginlägget (men det behöver inte bli så). Skriv istället en egen description som förklarar vad blogginlägget handlar om. Det gör det tydligare för Google men även för läsarna att välja rätt när de ska välja vilken sökresultat de vill läsa vidare om.