Nya skor från nätentreprenör

Det är dags att uppdatera din skogarderob. Du gör dig i ordning och sätter igång – butik efter butik genomsöks efter de skor som ska bli dina nya favoriter. Du prövar modell efter modell, och i början känns det ganska roligt och omväxlande att se allt det nya, välja och drömma om var du kan använda dem… men efter en stund börjar det roliga nötas ut. Du blir trött av allt gåendet och provandet, och modellen du behöver finns helt enkelt inte i lager. Det hela slutar med att du väljer ett par skor som du ändå inte ville ha för ett pris som du egentligen inte hade råd med, för att du orkar helt enkelt inte leta längre.

Fördelaktigare att handla på nätet

Lösningen är förstås att köpa skor på nätet. Det är inte för intet som denna trend ständigt stiger i popularitet, och företagen satsar mer och mer tid, pengar och energi för att förbättra sina nätbutiker. Att handla online är nämligen både tids- och kostnadseffektivt, och du har tillgång till ett mycket bredare sortiment än i en vanlig skobutik. Det är lättare att jämföra priser, och du kan göra riktiga fynd på en online rea eller genom att använda olika rabattkuponger. Dessutom slipper du den långa och fruktlösa vandringen från butik till butik – du kan få allt avklarat hemifrån, där du tar det lugnt i din egna sköna soffa.

Hur hittar jag rätt storlek?

När det gäller att köpa skor på nätet är den vanligaste frågan: Hur kan jag vara säker på att skorna passar? Man kan ju inte pröva skorna förrän de anländer! Svaret är: använd tabellen! Online butiker har en storlekstabell som du kan använda för att vara säker på att du hittat precis rätt storlek. Du behöver endast mäta båda fötterna på längden, bredden och höjden, och därmed lokalisera rätt skonummer.

Footway är en av nordens största skoföretag som jobbar via internet. Här kan du läsa om VD Daniel Mühlbach och hans tankar om företaget.

Smarta tipset: Dina fötter sväller lite under dagens lopp, så skor som passade på morgonen kan kännas för små framåt eftermiddagen. Genomför därför mätningen när du avslutat dagens aktiviteter – detta gör för en skräddarsydd passform.

Skriv ut det du behöver

Många hushåll har en skrivare någonstans i hemmet, men det gäller att köpa bra bläckpatroner för att kunna använda din skrivare. Bläckpatroner är lätta att köpa på ett flertal olika ställen och gör att du kan skriva ut precis vad du behöver, oavsett om det gäller foton på fotopapper av hög kvalité eller vanliga dokument, som inte behöver något särskilt för att det ska se någorlunda bra ut. Det innebär att dina dokument eller foton (eller vad det än kan vara) ser perfekta ut, eftersom bläcket gör en enorm del av jobbet.

Hela regnbågens färger

Tidigare var bläckpatroner något begränsade när det gäller färg, men numera är det inga problem att hitta färg som passar ändamålet perfekt, oavsett hur mycket färg du vill använda. Det gör att du kan skriva ut i stort sett vad du vill:

  • foton av hög kvalitet, vare sig det gäller mindre foton eller större (så länge din skrivare klarar av det så klart).
  • dokument som ser skarpa och snygga ut, och ger ett professionellt intryck.
  • färgglada dokument, som inbjudningar till födelsedagar eller liknande.

Du kan lätt skapa en egen inbjudan till ett evenemang, eller en kalender, och skriva ut den, och färgerna kommer att vara precis så snygga och levande som på datorn. Du behöver alltså inte tänka på hur det ser ut alls, det är bara din fantasi som begränsar dig. Det finns också ett antal program på nätet du kan använda dig av, så att du lätt kan hitta information och inspiration.

En skrivare kan användas till mycket mer än svart-vita dokument

Eftersom teknologi har utvecklats snabbt, så finns det så många olika alternativ till att göra allt från en snygg kalender till ett foto, som ser ut precis som om du fått det framkallat professionellt. Det gäller dock att du investerar i en bra skrivare och bra bläckpatroner i ett flertal färger, så att du kan skriva ut precis vad du vill, utan att färgerna är bleka och trista; istället ser det proffsigt och färgglatt ut. Du kan sen skriva ut precis vad du vill, och det kommer alltid att se snyggt ut.

Fler och snabbare mobila betalningar

I augusti 2015 intervjuade tidningen Handelstrender tre profiler inom E-handel gällande trender inom E-handel under detta år. En av de intervjuade var Patrik Müller som till vardags jobbar som marknadschef på DIBS.

 
Enligt Müller är det mobila betalningar som kommer att komma mycket starkt. Han lyfter bland annat upp exempel från Danmark där en lösning från Danske Bank verkligen slagit igenom. Tjänsten heter Mobilepay och idag är det över två miljoner som har valt att använda sig av denna mobila betalningslösning. Fördelen är att man både kan föra över pengar mellan två privatpersoner och betala till företag i en butik eller vid E-handel.

Snabb hantering

Lösningen kan alltså liknas med Swish även om Swish inte ännu slagit igenom riktigt med betalningar från privatpersoner till företag. Mycket kan bero på att just denna del av tjänsten inte funnits speciellt länge på marknaden. Men Swish har annars slagit igenom lika starkt som MobilePay. Ett exempel kan tas från april 2015 då hela 240.000 personer valde att registrera sig till den tjänsten -enbart på den månaden. I oktober 2015 var det ca 3,5 miljoner användare som hade Swish.

 
Ännu ett steg för mobila lösningar är det som heter MasterPass. Det är en direktbetalning som sker online. När betalning ska ske genomförs en inloggning via Mobilt Bankid och därefter behöver man godkänna transaktionen. På det konto som kommer att kunna skapas på MasterPass kommer kortnummer och adress vara lagrade. Därmed är det bara att välja produkt – betala och sedan vara klar. Genom att inte behöva genomföra någon längre process för att fylla i adress eller krångla med kortnummer kommer e-handeln att ske extremt mycket enklare.

 
Det blir helt enkelt snabbare och enklare att handla online med dessa lösningar.

E handel som företag

Idag finns det många som satsar på webbutiker och e handel på nätet. Vad du än vill köpa, så är det oftast enkelt att hitta det på internet. E handel och internetshopping är enkelt, snabbt och bekvämt. För både kunder och för de som äger en e handel. Om du går i tankarna att starta något eget, så är e handel att rekommendera då du enkelt kan nå ut till många kunder. Även du som redan har en fysisk butik, kan starta en webbutik för att få fler kunder än vad du redan har.

Även om e handel är enkelt, så är det inte ett latmansgöra. Det krävs arbete bakom en butik på nätet precis som det krävs i en vanlig butik. Dock är det smidigare och om du enbart satsar på e handel, så har du ofta mindre kostnader.

Vad du ska fundera på är bland annat, vad vill du sälja? Vilka vill du nå ut till, nån särskild målgrupp? Finns det konkurrenter inom området och kan du matcha deras priser?

Strategi för webbutik

Det är bra att ha en affärsplan inför att starta upp en e handel. En sådan innebär att du tydliggör för dig själv vad du ska ha för varor, vilka som ska köpa dem och vad du ska ha för priser. Det ingår även att bestämma hur stort lager du ska ha.

Marknadsföring är A och O när det gäller e handel. Även om du finns på internet, så gäller det att kunderna hittar till din sida. För att få in kunder och trafik på din sida så gäller det att den rankas högt på olika sökmotorer. SEO är ett bra sätt att öka populariteten på sidan. Det gäller att ha rätt nyckelord, som gör att du kommer högt upp på sidan när folk exempelvis använder Google för att hitta det de vill köpa.

 

Få fler besökare till bloggen

Skillnaden på varför en bloggare har 1000-tals besökare per dag medan en annan bara har några få är framförallt vad som skrivs och hur det skrivs. Den bästa reklam man kan göra för sin blogg är att få intresserade läsare som i sin tur tipsar andra. Men det betyder inte att man ska lägga ner alla andra marknadsföringsvägar. En är att jobba med SEO – sökmotoroptimering. Något som gör att man får in de ”oväntade” besökarna. De som söker efter en sak på internet och råkar hamna på bloggen av ren tur (eller otur).

 

Title

Det första en bloggare bör tänka på gällande SEO är att bygga intressant Title och Description på varje blogginlägg. Många tror att Title är samma sak som rubrik men så är inte fallet.  Title är det som visas i sökresultatet hos Google. Det är även detta som väger mycket tungt gällande hur synlig bloggen kommer att bli hos Google. Väljer man inte unik Title på ett inlägg blir detta mycket ofta den rubrik som sätts på blogginlägget.

 

Rubrik

Om en bloggaren skriver ett inlägg med rubriken ”Rosa är det nya svarta” så förstår modemänniskor att det är rosa plagg som är på frammarsch, detta efter att svart dominerat mode relativt länge. Men för Google är det omöjligt att veta att detta handlar om mode. I detta fall kan Title vara ”Rosa dominerar modet”. Sammanlagt bör en title maximalt vara på ca 60 tecken.

 
En description är det som visas under Titeln i Googles sökresultat. Om man inte väljer en unik description väljer ofta Google att ta de första orden i blogginlägget (men det behöver inte bli så). Skriv istället en egen description som förklarar vad blogginlägget handlar om. Det gör det tydligare för Google men även för läsarna att välja rätt när de ska välja vilken sökresultat de vill läsa vidare om.